Terug naar leerlijn overzicht

level 3_

Patronen en toeval
(vanaf PO7)

Wie heeft zich niet wel eens verwonderd over de prachtige patronen die een zwerm vogels maakt? Is het ooit in je opgekomen dat deze vogels geprogrammeerd zijn? In dit level bestuderen we de patronen in de natuur en maken we een koppeling naar digitale processen en ontwerpen. Leerlingen maken kennis met visuele programmeertaal Scratch en doen ervaring op met begrippen als algoritmes, als-dan constructies, decompositie, herhaling en willekeur.

Je maakt een fantasiestruik en programmeert een zwerm zeedieren die reageert op... jou. Hé, dat lijkt wel interactieve kunst!

Klassikale lessen

Training
les 1
les 2
les 3

Zelfstandige lessen

les 1
les 2 Proefles
les 3
les 4
les 5

Workshop

Over Klassikale Lessen_

Zelf bewegen en reageren als een zwerm, hoe doe je dat? De natuur kan inspirerend zijn voor de codekunstenaar: je komt er tijdens deze lessen erachter dat de natuur vol patronen zit. Je maakt kennis met Scratch en leert wat sprites en scripts zijn.

Unplugged: geen computers nodig.

Augmented Hand, Golan Levin

Over Zelfstandige Lessen_

Met de opdrachten leer je wat abstractie is en hoe je patronen kan herkennen in de natuur. De focus ligt op logisch denken en het creatieve- en ontwerpproces. Aan de hand van handige leskaarten kun je zelf verder in Scratch. Je maakt je eigen game, wow!

Deels unplugged, deels op de computer

PROEFLES: CODETYPES
In De Creatieve Code benaderen we het programmeren als een creatief proces: je kunt op verschillende manieren tot het eindresultaat komen. Werk je als een uitvinder of is hacken misschien meer je stijl?

Star Wars

Workshop: De Fantasiestruik en de Zwerm_

Hoe laten kunstenaars zich inspireren door de natuur? Deze workshop gaat over natuurlijke processen en het nabootsen van de natuur. Nieuwe begrippen die aan bod komen zijn biomimicry, patronen en willekeur.

Onder begeleiding van een kunstenaar teken je zelf een vorm. In eerste instantie met papier, potlood, en schaar. Eenmaal in de computer, wordt je ontwerp onderdeel van een groter bewegend geheel dat je zelf leert programmeren in Scratch: een fantasiestruik en een zwerm zeedieren die reageert op de muis.

Deze workshop is ontwikkeld door kunstenaar Carolien Teunisse.

Voor het VO bestaat de mogelijkheid om deze workshop te vervangen door de next-level workshop “patronen en toeval”. Er wordt dan gebruik gemaakt van de programmeertaal VVVV.

een zwerm zeedieren