Terug naar leerlijn overzicht

level 2_

De tekenrobot
(vanaf PO7)

In dit level gaan we codekunst letterlijk tastbaar maken, en inlijsten! Je leert programmeren met de visuele programmeertaal Snap4Arduino. En, je hoeft dit niet alleen te doen. Onze tekenrobot GoTo helpt je om jouw creatieve idee├źn tot leven te brengen. Spelenderwijs doe je ervaring op met functies, abstractie, scripts en variabelen. En je leert fouten opsporen en herstellen (debuggen).

GoTo doet niet altijd wat je wil. Maar als je met hem samenwerkt en experimenteert, zul je verrast zijn over het eindresultaat. Codekunst om in te lijsten!

Met de proefles 'Appeltje Snoepje' dat Studio Moniker speciaal voor De Creatieve Code heeft ontwikkeld, krijg jij alle functies en variabelen zonder problemen onder de knie!

Klassikale lessen

Training
les 1
les 2
les 3

Zelfstandige lessen

les 1
les 2 Proefles
les 3
les 4
les 5

Workshop

Over Klassikale Lessen_

Verander je klas in een muziekcomputer en programmeer je eigen docent! Je ontdekt met de klas wat een algoritme is en wat er verandert als je variabelen aanpast. Gelukkig leer je in deze lessen ook hoe debuggen werkt, zodat je zelf fouten kunt opsporen en herstellen.

Simone Breakfast Master

Over Zelfstandige Lessen_

Via code.org ga je zelf spelletjes programmeren en zet je de eerste stapjes als echte codekunstenaar! Je leert creativiteit en originaliteit toe te passen terwijl je als een computer de vooraf vastgestelde voorwaarden volgt. Conditional Design noemen we dat! Tot slot analyseer je songteksten die je vervolgens gaat coderen: hoe zou jouw favoriete nummer eruit zien met parameters?

Deze lessen zijn deels op computer deels unplugged.

PROEFLES: APPELTJE SNOEPJE
Programmeren kun je leren met de meest simpele ingredi├źnten. Neem wat appels en snoep en baan je een weg tussen functies met als en dan. Als kers op de taart mag je je eigen feestscenario gaan bedenken. Wat zou jij doen als je een berg appels en snoep mag programmeren?

Appeltje Snoepje

Workshop: Tekenen met GoTo

Hier ga je aan de slag met onze tekenrobot en programmeertaal Snap4arduino. Je zult zien dat het net zo werkt als het programmeren met code.org uit de zelfstandige lessen. Je onderzoekt wat GoTo kan en hoe hij jouw scripts omzet naar een tekening. GoTo's fysieke eigenschappen hebben invloed op de uitkomst. Werk met elkaar en de tekenrobot samen om tot spannende uitkomsten te komen. Door te experimenteren met verschillende materialen kom je tot verrassende resultaten. Wanneer is het kunst en wie is de kunstenaar? Een ding is zeker: het eindresultaat kun je thuis aan de muur hangen!

Deze workshop is ontwikkeld door kunstenaar Berry de Jong in samenwerking met Studio Tast.

Enthousiast over de GoTo? Je kunt hem aanschaffen voor thuis of op school! Ga naar de website van Studio Tast en lees meer over de mogelijkheden.

Meer informatie over Goto



GoTo